امروز: یکشنبه 2 مهر 1396 کانال تلگرام اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

دکتر مدیر شهلا: دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت نسل دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم سوق می دهیم

تاریخ خبر: چهارشنبه 24 آذر 1395 - 14:50
تعداد بازدید: 184
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: با برنامه های تدوین شده در عرصه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاه ‌های نسل سوم و کارآفرین و مبدل می کنیم.

به گزارش روابط عمومی واحد تبریز، دکتر ناصر مدیر شهلا، با تبریک هفته پژوهش گفت: هفته پژوهش برای محققان و پژوهشگران در حکم عید بوده و فرصتی است تا آنان کارنامه کارشان را بررسی و برای برنامه‌های آینده اشتیاق و اراده خود را تیز کنند.

این عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان، به افزایش قابل توجه دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی اشاره و افزایش نیروهای پژوهشی و چند برابر شدن آمار مقالات علمی کشور در جهان به عنوان فرصت و غلبه نگاه مقاله محوری و ایجاد نوعی آشفتگی در حوزه پژوهش و سوء استفاده افراد جاهل به قداست علم و پژوهش را به عنوان تهدید خواند و افزود: بدلیل اهمیت و نگرانی از گسترش این تهدیدها و تبعات احتمالی آن، ما اولویت خود را اصلاح رویه ها، فرآیندها و به حداقل رساندن احتمال سوء استفاده ها قرار دادیم و در این راستا یک تیم مجرب علم سنجی در دانشگاه تشکیل دادیم که با تعریف معیارهای دقیق و کارشناسی، شاخص هایی را بدست آورد تا به وسیله آنها سره را از ناسره تشخیص دهیم.

وی تصریح کرد: تیم اعتبار سنجی این معاونت در واحد تبریز، لیست مجلات بی اعتبار را مشخص نموده و تاکنون 140 پایگاه جعلی و نامعتبر شناسایی و به مراجع مربوطه در سازمان مرکزی دانشگاه ارسال و مورد استفاده نیز قرار گرفته است.

دکتر مدیر شهلا افزود: به  دلیل دقت نظر فراوان و رعایت دقیق بخشنامه‌ها و مقررات مربوطه، تعداد مقالات کم مایه کاهش پیدا کرده است و محققان ما نیز اعم از اساتید ارجمند و دانشجویان عزیز، برای ارائه مقالات خود به مجلات معتبر، کیفیت مقالات خود را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده‌اند و این امر با آمار و ارقام موجود قابل اثبات است.

معاون پژوهش و فن­آوری واحد تبریز با تأکید بر حمایت از تحقیقات ارزش آفرین و تشویق محققان برای تولید محتواهای علمی با کیفیت گفت: در یک سال اخیر، مقالات منتشره در مجلات با JRK بالا رونق زیادی گرفته است. کاهش مقالات ISI Listed به کمتر از 10 درصد سال قبل از آن، و افزایش حدوداً 120 درصدی مقالات منتشره در مجلات ISI WOS از دستاوردهای معاونت پژوهش و فناوری واحد تبریز در یک سال گذشته بوده است.

وی بیان داشت: این معاونت توجه ویژه ای به توسعه مراکز تحقیقاتی دانشگاه دارد. طبعاً رونق کامل این مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی که مستلزم تجهیز و تربیت نیروی علمی توانمند هست، زمان بر خواهد بود ولی ما قصد داریم با توسعه و تجهیز آنها زمینه را برای تحقیقات پروژه محور برای حل مسائل واقعی، مهیا کنیم که نتایج این برنامه در آینده مشاهده خواهد شد. در این راستا مرکز رشد دانشگاه نیز بطور جدی فعال شده است و تعداد شرکتهای مستقر در آن رو به افزایش می باشد.

دکتر مدیر شهلا بر اهمیت ارتباط دانشگاه با صنعت تأکید کرد و گفت: اولاً این دانشگاه تفاهم نامه های خوبی با ارگان‌ها و مؤسسات معتبر منعقد کرده و ثانیاً اقدام به تأسیس کلینیک صنعت و تهیه فضا در شهرک صنعتی شهید سلیمی جهت تأمین نیاز محققین طرح‌های کاربردی و توسعه ای که استحقاق تبدیل شدن به محصولات تجاری را دارند، نموده است. ضمناً طرح‌های برون دانشگاهی اساتید ما نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی در رابطه با فرصت‌های مطالعاتی اساتید نیز تصریح کرد: با افزایش سه برابری بودجه فرصت‌های مطالعاتی، برای افزایش ارتباطات بین‌المللی و آشنایی با فرآیندهای تحقیقاتی در مراکز علمی و تحقیقاتی معتبر دنیا و انتقال تجربه و دانش نو به دانشگاه، توجه ویژه ای شده است.

معاون پژوهشی واحد تبریز با اشاره به ساها (سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد) گفت: طرح جامع تجمیع امکانات آزمایشگاهی ساها  نیز در دانشگاه   مورد توجه جدی قرار گرفته و از آنجا که سازوکارهای لازم به تدریج در حال آماده شدن است، ما امیدوار هستیم که از طریق اجرای کامل این طرح خدمات مورد نیاز محققان را در مجموعه دانشگاه ارائه دهیم که این امر عایدی مثبتی را نیز، نصیب دانشگاه خواهد کرد.

 

رئیس شورای تخصصی پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی در خاتمه تأکید کرد: مقوله پژوهش ذاتاً از جنس پروسه ای بوده و زمان بر هست، فلذا دستیابی به نتایج خوب و مؤثر در کوتاه مدت متصور نیست. از این رو  ما در صدد ایجاد سازوکارها، نهادها و زمینه های لازم هستیم تا از آن طریق بتوانیم در آینده (تا حد امکان نزدیک)، دانشگاه را به محیط و محل اجرای تحقیقات قابلیت تجاری شدن تبدیل کرده و دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را به سمت دانشگاه کارآفرین( نسل سوم) سوق دهیم. و بازخوردهایی که در این مدت به دست ما رسیده، مؤید این واقعیت هست که مسیر صحیحی را انتخاب نموده ایم که این امر ما را در ادامه مسیر و تحقق این مهم مصمم تر می کند.